image-3

Tribute to moda polska

Warszawa ma dobrą rękę do Warsaw Gallery Weekend – po raz kolejny można było cieszyć się złotą polską jesienią i, mrużąc oczy od jesiennego słońca, suchą nogą przejść szlakiem galerii i fundacji sztuki współczesnej. W ubiegłym roku odwiedziliśmy spontanicznie kilka galerii (relacja tutaj), w tym – zupełnie świadomie – wybraliśmy się tylko do jednej, Lookout Gallery na Mokotowie. Trochę ze względu na bliską lokalizację, ale przede wszystkim z uwagi na tematykę wystawy – Tribute to moda polska.

Wystawa prezentuje spojrzenie na modę 11 artystów reprezentujących różne pokolenia. Promuje ją praca 19-letniego Karola Komorowskiego, który debiutował indywidualną wystawą raptem w ubiegłym roku, w Lookout Gallery zresztą. Street View to pierwsza eksponowana praca artysty, w której używa techniki CGI (Computer Generated Imagery). Dzięki niej powstają wirtualne, trójwymiarowe modele scen, które są następnie przekształcane w dwuwymiarowe obrazy, przypominające fotografie.

Street View to “fotografia” kufra podróżnego Louis Vuitton, który w tym roku pojawił się w Warszawie w związku z premierą marki w Polsce i zawładnął na kilka tygodni umysłami Warszawiaków, wywołując dość burzliwą dyskusję w prasie i mediach społecznościowych. Ciekawy jest opis tej komputerowo wygenerowanej fotografii, przygotowany przez Weronikę Lewandowską: Kontrowersyjna instalacja reklamowa marki Louis Vuitton, która “wypełzła” gwałtownie z ekskluzywnego vitkAca w przestrzeń Warszawy, stanowi przedmiot rozważań nad relacją między ulicą i światem mody. (…) Mimo pozornej bliskości, od wielkiego kufra separują widza biało-czerwone pseudo-patriotyczne barierki, ukazując mu, że rzecz znajdująca się pozornie w jego zasięgu, jest od niego daleko i nie może sobie pozwolić na bezpośredni kontakt.

Karol Komorowski Street View, 2013
 Komentarz Weroniki Lewandowskiej do pracy Karola Komorowskiego

Innego aspektu mody dotyka praca Grzegorza Wełnickiego Jabłko C Jabłko V.  Wełnicki sfotografował kserokopiarkę na tle surowej ściany. Na pierwszy rzut oka, ten obrazek niewiele wspólnego ma z modą. Chyba, że ktoś chciałby skopiować stronę z … francuskiego Vogue’a. Aaa … i o to właśnie chodzi w tym zdjęciu. Wełnicki komentuje nim dość często spotykane zjawisko w polskich magazynach, gdzie przyjętą praktyką jest kartkowanie zagranicznych gazet, by znaleźć inspiracje do sesji, a często wręcz powtórzyć ujęcie, stylizację, pomysł. W efekcie takiego podejścia, zamiast świeżych, kreatywnych rozwiązań, powstają kopie cudzych pomysłów

Grzegorz Wełnicki Jabłko C Jabłko V, 2013
 Jabłko C Jabłko V w interpretacji autora pracy, Grzegorza Wełnickiego

Z okazji wystawy Tribute to moda polska przygotowano pięknie wydaną teczkę kolekcjonerską w limitowanej liczbie 30 egzemplarzy, z pracami wszystkich artystów biorących udział w wystawie. Pracę Karola Komorowskiego, w dużym formacie, można też obejrzeć w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w ramach wystawy Showroom, towarzyszącej Warsaw Gallery Weekend. Każda z 21 galerii biorących udział w projekcie wytypowała jedną pracę artysty przez nią reprezentowanego. Wystawa Showroom potrwa do 27 października.

W rozmowie o sztuce i nie tylko – z kurartorką wystawy Tribute to moda polska Agatą Ubysz
i Kasią Borucką reprezentującą Lookout Gallery

Wystawę Tribute to moda polska można oglądać do 19 października w warszawskiej Lookout Gallery (ul. Puławska 41/22), wstęp wolny. Polecam!

FacebookTwitterPinteresttumblr

Leave a Reply